oefeningen bureaustoel beweging sporten buikspieroefeningen

Deel via Facebook

Deel via Twitter

Verstuur dit artikel

Delen:

Oefeningen vanuit je bureaustoel

Eigenlijk weet je best dat bewegen belangrijk is voor je gezondheid. Je weet ook dat je zelf niet altijd aan je dagelijkse uurtje beweging komt. En je weet zeker dat je dit jaar anderhalve kilo zwaarder weegt dan vorig jaar. Maar met een bureaujob, enkele koters en een druk sociaal leven is het niet altijd gemakkelijk om wat beweging in je dagelijkse routine in te werken. Wat zou het fijn zijn als een dag 48 uren duurde. Of als je kon multitasken: sporten terwijl je aan je bureau zit. Laat dat laatste nu net wél een mogelijkheid zijn. Wij beloven geen wasbordje of Ryan Gosling-waardig achterste, maar wel een kleiner risico op een hartaanval en een groter zelfvertrouwen. En dat is al heel wat. Je collega’s zullen trouwens niets merken met deze stiekeme oefeningen vanuit je bureaustoel!

De benen

We beginnen simpel. Voor deze oefening heb je wel wat plaats nodig onder je bureau. Hef je linkerbeen op en strek het uit onder je bureau. Strek ook je tenen en beweeg je been op en neer, zonder dat je voet de grond raakt. Doe dit een minuut lang en herhaal de oefening met het andere been. Voel je het? Dan ben je goed bezig!

 

Strek je benen onder je bureau en leg één voet over de andere. Met je bovenste been druk je omlaag, met het onderste geef je weerstand. Doe dit een minuut en wissel om.

Sporten terwijl je aan je bureau zit.
Oefeningen vanuit je bureaustoel.

Dit is een makkelijke: plaats je hielen stevig op de grond, en beweeg op en neer met je tenen. Beide tenen tegelijk of afwisselend: hou gewoon vol tot je het beu bent.

 

Het achterste

Easy-peasy: span je bilspieren op, en hou dit lekker lang vol. Alsof je een potlood tussen je billen hebt dat op zijn plaats moet blijven.

 

Bij deze komt wel degelijk een potlood aan te pas: klem het potlood (of een ander smal voorwerp) tussen je knieën. Hou dit zo lang vol als je kan, je potlood MAG NIET OP DE GROND VALLEN. Hou dat potlood dus mooi waar het is.

De buik

Helaas zijn er weinig buikspieroefeningen die je volledig onopgemerkt kan doen. Maar probeer gewoon regelmatig je buik in te trekken of je buikspieren aan te spannen zo hard je kan.

De armen

Zet je linkerhand onderaan tegen je bureaublad, en duw zo hard je kan omhoog. Let er wel op dat je je bureau laat staan. Herhaal met je rechterhand. Dit doe je een minuutje lang per hand, zo vaak je wil. Andersom kan ook maar is minder onopvallend: zet je hand gewoon bovenop je bureaublad en duw naar beneden.

Je collega’s zullen trouwens niets merken met deze stiekeme oefeningen vanuit je bureaustoel!

Zet je handen tegen elkaar en hef je ellebogen op in de Indische “namaste”-houding. Duw je handpalmen zo hard je kan op elkaar. Haak daarna je handen in elkaar en trek ze zo hard je kan uit elkaar. Hou vol zo lang je kan!

Zin in een intensievere workout?
Ga enkele stappen achter je bureau staan, zet je handen op de rand van je bureau, en doe enkele bureau-push-ups. Hoe stijver je de rest van je lichaam houdt, hoe beter je traint.

 

Zin in een intensievere workout? Zet je handen stevig op je armleuningen en til jezelf van het zitvlak. Zin in een nóg intensievere workout? Laat je lichaam dan zakken tot net boven het zitvlak van je stoel, en duw jezelf steeds weer omhoog. Hoewel deze oefeningen het moeilijk maken je te laten concentreren op het werk, kan je ze sparen voor in de pauzes.

Al deze oefeningen mag je zo vaak herhalen als je wil. Hoewel je hiermee je spieren onderhoudt en je gezondheid verbetert, is het belangrijk deze oefeningen te doen in combinatie met (en niet ter vervanging van) een degelijk sportschema. Blijf dus bewegen, eet veel groente, en drink liters water. Van al dat water zal je namelijk vaker moeten gaan plassen, en dat betekent toch ook weer een extra wandelingetje naar het toilet.
Al deze oefeningen mag je zo vaak herhalen als je wil.

Tweez® je mening (0 reacties)

Geef je mening over dit artikel

1

Positweez

0

Negatweez

Mis geen Tweez®-nieuws!

Om je beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website, alsook bij het wegklikken van deze melding ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie vind je in onze Privacy policy.

X
OK