gezond eten koffie cholesterol calorieën

Deel via Facebook

Deel via Twitter

Verstuur dit artikel

Delen:

5 mythes over gezond eten

Advies over gezond eten wordt ons met de paplepel meegegeven. Drink water. Eet een ontbijt. Vermijd vettig voedsel. En hoe ouder je wordt, hoe verwarrender dit advies soms lijkt. Gezondheidsadvies was in de loop der jaren meer dan eens tegenstrijdig. Vet werd 50 jaar geleden als grote boosdoener beschouwd, maar is ondertussen aan een comeback bezig. Wij vonden een aantal spreuken die helemaal niet blijken te kloppen.

1. Vermijd koffie, want het is ongezond.

Koffie lijdt duidelijk niet onder een gebrek aan onderzoek. Onderzoek over koffie begon halverwege de negentiende eeuw, en terwijl je dit leest loopt er waarschijnlijk ergens ter wereld een studie over de al dan niet schadelijke gevolgen van koffie. Al die studies hebben tot definitieve conclusies geleid? Nee. Geen enkele. Steeds meer studies lijken er wel op te wijzen dat koffie drinken een positieve invloed heeft op je gezondheid, want koffie zit vol antioxidanten. Drinken dus!

Advies over gezond eten wordt ons met de paplepel meegegeven.
Gezondheidsadvies was in de loop der jaren meer dan eens tegenstrijdig.

2. Drink zoveel mogelijk water.

Overal hoor je dat water gezond is. Het helpt je gewicht te verliezen, zorgt voor een mooie huid en is goed voor je algemene gezondheid. Overal zie je mensen flesjes water mee naartoe zeulen om toch maar genoeg water binnen te krijgen. Dat blijkt volledig overbodig. Een Nederlands onderzoek uit 2010 toonde aan dat voor volwassenen die in een gematigd klimaat leven, 1 à 1.5 l water drinken per dag meer dan genoeg is. Meer drinken dan dat kan geen kwaad, maar is ook volledig nutteloos.

3. Voedsel dat hoog is in cholesterol doet je cholesterol stijgen.

Een goed voorbeeld hiervan zijn eieren, waarvan lang gedacht werd dat ze een negatieve invloed hebben op je cholesterol. Dat blijkt nu niet het geval te zijn. Wanneer je in grote dosissen eieren consumeert, kan dit op latere leeftijd tot problemen lijden. Maar eieren zitten vol voedingsstoffen, en zijn in beperkte mate (ongeveer één per dag) zelfs goed voor je gezondheid.

Een goed voorbeeld hiervan zijn eieren, waarvan lang gedacht werd dat ze een negatieve invloed hebben op je cholesterol.
Een calorie is een calorie, en wanneer je gewicht wil verliezen moet je altijd kiezen voor de optie die lager is in calorieën. Dit klopt echter niet.

4. Elke calorie is gelijkwaardig.

Een calorie is een calorie, en wanneer je gewicht wil verliezen moet je altijd kiezen voor de optie die lager is in calorieën. Dit klopt echter niet. Naast calorieën moet je namelijk ook rekening houden met de hoeveelheid vezels en vitaminen in je eten. Bovendien zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je langer verzadigen dan andere. Je kan dus zeker een koekje vinden dat minder calorieën bevat dan bijvoorbeeld een kommetje fruit, maar het fruit zal je lichaam wel veel langer van energie voorzien dan het koekje. Daardoor zal je later minder snel opnieuw naar eten grijpen.

5. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Een recent uitgevoerd onderzoek toonde kleine verschillen aan tussen het al dan niet eten van een ontbijt. Het grappige is dat de niet-ontbijt-eters zelfs iets beter af leken te zijn dan de ontbijt-eters!

 

Conclusie?

De ‘algemene kennis’ die de ronde doet over gezondheid moet toch met een korrel zout genomen worden, zo blijkt. 

De ‘algemene kennis’ die de ronde doet over gezondheid moet toch met een korrel zout genomen worden, zo blijkt.
Natuurlijk is het niet slecht om te ontbijten of veel water te drinken, maar als je er geen zin in hebt, voel je er dan zeker niet verplicht toe. De volgende keer dat iemand zegt dat je je ontbijt toch écht niet mag overslaan, verwijs je maar naar de wetenschappelijke studies!

Tweez® je mening (0 reacties)

Geef je mening over dit artikel

1

Positweez

0

Negatweez

Mis geen Tweez®-nieuws!

Om je beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website, alsook bij het wegklikken van deze melding ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie vind je in onze Privacy policy.

X
OK