Deel via Facebook

Deel via Twitter

Verstuur dit artikel

Delen:

Moe, slaapproblemen of hoofdpijn?

Dan zijn je hormonen misschien uit balans. Een (vrouwelijk) lichaam zit immers complex in elkaar. Door je levensstijl en het dagelijks gebruik van schadelijke producten geraakt dat lichaam verstoort, en dus ook de hormoonhuishouding. Het gevolg? Je bent slechtgezind, je hebt weinig energie, je kan minder goed nadenken… Zo’n hormonaal onevenwicht kan bij alle vrouwen voorkomen. Let op de volgende symptomen en pak die disbalans aan!

 

Op welke symptomen letten?

Wanneer je hormonen uit balans zijn, kan je wel eens last hebben van een aantal ongemakken:

  • Moeilijkheden om in te slapen
  • Humeurwisselingen en neerslachtigheid
  • Moeilijker dingen kunnen onthouden of helder kunnen nadenken
  • Hoofdpijn die op dezelfde momenten in de maand terugkeert
  • Meer honger (wat gepaard kan gaan met eetbuien)
  • Een onzuivere huid die niet wil verbeteren
  • Maagproblemen
  • Chronische vermoeidheid
  • ’s Nachts veel zweten
  • Laag libido
Dan zijn je hormonen misschien uit balans.

Breng je hormonen weer in balans

Om je hormonen opnieuw in evenwicht te krijgen, bestaan er gelukkig enkele middeltjes die je zelf eenvoudig kan toepassen:

 

Doe aan yoga, laat je masseren, probeer wat meer te mediteren: kom met andere woorden tot rust. Wanneer je te lang met stress moet omgaan, kan je lichaam dat niet meer op natuurlijk wijze verwerken en geraken je hormonen uit evenwicht – met alle ongemakken van dien.
Door je levensstijl en het dagelijks gebruik van schadelijke producten geraakt dat lichaam verstoort, en dus ook de hormoonhuishouding.

Slaap voldoende, want een goede nachtrust herstelt je lichaam. En dat houdt veel in: je rust mentaal en fysiek uit, je bouwt nieuwe energie op, je lichaam voert gifstoffen af… Dat uitgerust gevoel is ook verbonden met je dagelijkse of wekelijkse sportsessies. Put je lichaam niet uit door te veel en te intensief te trainen, maar wissel af met een iets rustigere vorm van beweging, zoals bijvoorbeeld wandelen of pilates.

 

Vermijd suiker, cafeïne en alcohol. Het is namelijk belangrijk om je lever niet te overbelasten, want dan kan die bepaalde hormonen niet meer effectief verwerken. Eet en drink dus gezond, en zet ook wat vaker rode biet, eitjes, wortelen en artisjokken op het menu om je lever te zuiveren!

Iemand een citroentje of limoentje? Beter wel, want die houden je hormonen in balans én zuiveren je lichaam. Ook andere soorten fruit en groenten verwijderen een teveel aan hormonen. De goede vezels die je in appels, bananen, havermout of lijnzaad terugvindt doen wonderen voor je hormonaal evenwicht! Vrees trouwens ook niet om vetten op je menu te zetten. Goede vetten, zoals je die in avocado’s en vette vis vindt, hebben eveneens een positief effect op je hormoonhuishouding.
Gifstoffen – het woord zegt het zelf – zijn schadelijk voor je gezondheid. En je komt er jammergenoeg elke dag mee in aanraking door een plastic zakje of flesje te gebruiken, de afwas te doen, make-up op je gezicht te smeren, een deodorant te gebruiken, enz. Door eten niet in een plastic doosje of zakje te bewaren, maar in glas vermijd je al voor een groot deel dat die schadelijke stoffen in je lichaam komen en je hormonen verstoren. Kies ook voor make-up met natuurlijke ingrediënten, of maak zelf eens een gezichtsmaskertje op basis van yoghurt en honing…!
Gifstoffen – het woord zegt het zelf – zijn schadelijk voor je gezondheid.

Tweez® je mening (0 reacties)

Geef je mening over dit artikel

0

Positweez

0

Negatweez

Mis geen Tweez®-nieuws!

Om je beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website, alsook bij het wegklikken van deze melding ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie vind je in onze Privacy policy.

X
OK