koffie cafeïne koffie drinken koffie goed of slecht

Deel via Facebook

Deel via Twitter

Verstuur dit artikel

Delen:

Koffie: goed of slecht voor je lichaam?

Over de eeuwen heen heeft koffie al verschillende imago’s gehad. Van duivelsdrank tot godennectar, de medische voor- of nadelen die in het verleden aan koffie werden toegeschreven lopen spectaculair uiteen. Waar koffie de ene week geprezen werd als het ultieme middel tegen jicht, scheurbuik en hoofdpijn, werd het de week erna veroordeeld als oorzaak van verlamming, miskramen en zelfs impotentie. Maar wat zijn nu, met al onze moderne medische kennis en wetenschap, de échte effecten van koffie? Tweez® zocht het uit.

Koffie: goed of slecht voor je gezondheid?
Over de eeuwen heen heeft koffie al verschillende imago’s gehad.

De werkzame stof in koffie: cafeïne

De grootste invloed wat betreft koffie ondervinden we door de effecten van cafeïne. Het eigenlijke doel van cafeïne is om de plant te beschermen tegen aanvretende insecten, die verlamd worden bij het binnekrijgen van cafeïne. Ook in thee en chocolade zit de bewuste stof (theïne is trouwens enkel een synoniem voor cafeïne). Gelukkig worden mensen niet verlamd door cafeïne. Vóór cafeïne giftig wordt voor een volwassen persoon moet je al een 80 à 100 tassen koffie op hebben.

 

Voordelen van koffie

Iedereen kent het opwekkende effect van een kop koffie. Dit komt omdat cafeïne je stimuleert en zo vermoeidheid even op afstand houdt. Je concentratie verhoogt, net als je hartslag en ademhaling. Door koffie zetten de alveolen in je longen uit, wat gunstig is voor astmapatiënten die lijden aan kortademigheid. Daarenboven zorgt regelmatig koffiegebruik voor een opmerkelijke vermindering van het risico op Alzheimer of Parkinson op latere leeftijd. En alsof dat nog niet genoeg was, helpt koffie het risico op diabetes type 2 te halveren, is de kans kleiner dat je last zult hebben van galstenen, en bevat koffie in vergelijking met andere drankjes veel antioxidanten.

Wat zijn nu, met al onze moderne medische kennis en wetenschap, de échte effecten van koffie?
Iedereen kent het opwekkende effect van een kop koffie.

Drinken, maar met mate

Toch is het belangrijk dat je niet overdrijft met die dagelijkse starbucksbekers: verstokte koffiedrinkers wennen namelijk aan cafeïne tot ze er geen effect meer van ondervinden, en echte hardcore gebruikers kunnen er zelfs licht aan verslaafd geraken. Mensen die in de week veel koffie drinken en in het weekeinde vaak last hebben van hoofdpijn, zouden hun malaise wel eens te danken kunnen hebben aan milde ontwenningsverschijnselen.

 

Nadelen van koffie

Daarenboven ligt de gevoeligheidsdrempel voor cafeïne bij iedereen anders. Ben je bijzonder gevoelig aan cafeïne? Dan kan je wel eens last hebben van rusteloosheid, hartkloppingen of lichte angstgevoelens, al is er nog geen sluitende link gevonden tussen koffie en cardiovasculaire ziektes. Koffie veroorzaakt trouwens wel een kleine terugval in het calciumgehalte, maar een merkbaar effect op de beenderstructuur is nog niet waargenomen. Dit kan trouwens gemakkelijk voorkomen worden door koffie met melk te drinken.

Koffie voor het slapen

Wie zich tenslotte nog zorgen maakt over een goede nachtrust: een kopje koffie ’s avonds kan geen kwaad. Er zit namelijk niet genoeg cafeïne in om je daadwerkelijk uit je slaap te houden. De slaapverwekkende stoffen die je brein produceert zijn normaal voldoende om het effect van cafeïne te blokkeren. Drink je echter meerdere kopjes voor het slapengaan, dan heb je veel meer cafeïne binnen en kan het wel eens zijn dat je een rusteloze nacht tegemoet gaat. Drink dus koffie, maar overdrijf niet. Dan heb je enkel met de goede, en niet met de slechte gevolgen te maken!

Wie zich tenslotte nog zorgen maakt over een goede nachtrust: een kopje koffie ’s avonds kan geen kwaad.

Tweez® je mening (0 reacties)

Geef je mening over dit artikel

0

Positweez

0

Negatweez

Mis geen Tweez®-nieuws!

Om je beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website, alsook bij het wegklikken van deze melding ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie vind je in onze Privacy policy.

X
OK