jetlag reis wat is een jetlag reizen

Deel via Facebook

Deel via Twitter

Verstuur dit artikel

Delen:

Wat is een jetlag en hoe voorkom je het?

Je gaat op reis en je neemt mee… Een zonnebril, een paar leuke outfits en je fototoestel. Je komt na een paar uur vliegen aan op je vakantiebestemming, maar je voelt je plots zo moe en prikkelbaar… De jetlag laat zich zien! Om vanaf het eerste moment toch zo goed mogelijk te kunnen genieten van je welverdiende vakantie, volgen er hier daarom enkele hele nuttige tips om die vervelende jetlag de kop in te drukken…

Dit is een jetlag:

Een jetlag heeft alles te maken met je biologische klok en het verschil in tijdzones. Je lichaam werkt namelijk op een dag- en nachtritme, op licht en donker. Daarbij komt nog eens dat je ook een persoonlijk ritme hebt, zoals bijvoorbeeld vroeg of laat gaan slapen. De biologische klok is dus voor iedereen anders. Wanneer je dan door verschillende tijdzones gaat reizen, heeft dat invloed op je biologische klok en raakt die verstoord. Het gevolg? Een jetlag! Een tijdsverschil van slechts 1 uur kan je lichaam nog aan, maar meerdere uren zal je wellicht als onprettig ervaren. 

De jetlag laat zich zien!
Gelukkig zijn er wel wat middeltjes of trucjes om een jetlag tot een minimum te beperken.

Reis je bijvoorbeeld naar Thailand, dan moet je 7 u verder tellen; reis je naar Hawaï, dan moet je 10 u terug tellen. Na je vlucht zal je je dus heel moe voelen, moeite hebben om je te concentreren en om te slapen, prikkelbaar en verward zijn, en last hebben van hoofdpijn. Not so fun to start your holiday…!

 

Zo voorkom je een jetlag:

Gelukkig zijn er wel wat middeltjes of trucjes om een jetlag tot een minimum te beperken. Zo kan je je slaapritme enkele dagen voor vertrek aanpassen aan het land van bestemming. Reis je bijvoorbeeld naar Amerika, ga dan telkens een uur later naar bed; reis je naar India, ga dan telkens wat vroeger slapen. Doe ook je best om stressvrij en ontspannen te vertrekken. Je wilt het je lichaam immers niet nog moeilijker maken om te herstellen van zo’n lange vlucht… Het is ook aan te raden om geen zware maaltijd te eten en om voldoende water te drinken voordat je vertrekt. Vermijd koffie en alcohol, want die gaan de vermoeidheid en de hoofdpijn nog meer in de hand werken… Zit je op het vliegtuig? Stel dan je horloge of de klok op je smartphone in op het uur van je bestemming. Beweeg ook regelmatig tijdens de vlucht. Ga naar het toilet, sta even recht, wandel even door de middengang… Zo blijf je fit en ontspannen zodat je lichaam minder moeite gaat hebben om zich aan te passen. Aangekomen? Pas je dan meteen aan de plaatselijke tijdsindeling aan door te slapen en te eten op dezelfde momenten als de mensen daar.

Tweez® je mening (0 reacties)

Geef je mening over dit artikel

0

Positweez

0

Negatweez

Mis geen Tweez®-nieuws!

Om je beter van dienst te zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Bij het gebruik van deze website, alsook bij het wegklikken van deze melding ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie vind je in onze Privacy policy.

X
OK